SAMBA - latynos z północy


SAMBA - latynoska nazwa, z północnym pochodzeniem i słowiańską duszą

ENGLISH VERSION

 
Defil Samba odnowiona przez W. Kardasia

 

W latach 1962 i 1963 w Szczecinie odbyły się jedne z najbardziej przełomowych dla polskiej muzyki rozrywkowej imprezy. FESTIWAL MŁODYCH TALENTÓW. Czesław Niemen, Maryla Rodowicz, Kasia Sobczyk, Karin Stanek, Helena Majdaniec, Niebiesko-Czarni, Wojciech Gąssowski, Krzysztof Klenczon, Chochoły, Mira Kubasińska, Tadeusz Nalepa, Zdzisława Sośnicka czy Halina Frąckowiak to nazwiska jakie pojawiły się na festiwalu i do dziś pozostają w pamięci.

Te festiwale stworzyły w szarzyźnie PRL nowy młodzieżowy nurt. Młodzi artyści pociągnęli za sobą rówieśników i tej maszyny nie można było już zatrzymać, w każdej szkole, przy każdym zakładzie zaczęły powstawać jak przysłowiowe grzyby po deszczu młodzieżowe zespoły bigbitowe. 

Nie inaczej było w Bydgoszczy. Przy tamtejszej Bydgoskiej Fabryce Akordeonów działa zespół TEMPERAMENTY. Jednym z muzyków jest tam Jerzy Pulcyn z którym udało mi się porozmawiać. Tak wspomina tamte czasy.

"... na przełomie lat 64/65 do Bydgoskiej Fabryki Akordeonów trafiły gitary KENT Hagström i Fender Jazz Bass + Fender Bassman - celem przeglądu zachodnich wyrobów. Oczywiste było ze my (Temperamenty) jako zespół przyzakładowy dostaliśmy szanse grania na profesjonalnych instrumentach. Graliśmy w 3 gitary i mikrofon na jednym Fenderze Bassman było ciekawie. Dla nas były to złote czasy chyba jedyni w PRL dysponowaliśmy takim sprzętem. Niezapomniany półfinał WFMN w Koszalinie gdzie postawiliśmy na estradzie wzmacniacze Fender Showman (własność Pięciolinii) i nasz Bassman. Komentarz prasowy w Panoramie Północy ; gdy Temperamenty weszły na estradę ..zapadła kurtyna dźwięku ....takie to były czasy ..."


Hagstrom KENT PB-24-G
hagstrom-vintage-guitars.se

"...  z tych gitar najbardziej przypasował KENT ... i powstała słynna SAMBA i LOTOS bas. Jakoś brakło odwagi przerabiać Fendera ..."

W 1965 r dokonano "przeglądu" wspomnianej gitary i przygotowano plany które zostały przesłane do DEFIL który miał być odpowiedzialny za przygotowanie części drewnianych. Oficjalnie produkcje rozpoczęto w 1966. Wykonane w DEFILu korpusy oraz gryfy trafiały do BFA celem złożenia z pozostałymi częściami. Jak wspomina p. J.Pulcyn

 

"... potem graliśmy już tylko na SAMBIE i LOTOSIE celem reklamowania ..." 


K.Obuchowicz git.Temperamenty z prototypem Samby teren BFA
ze zbiorów Jerzego Pulcyna


Oczywiście nie była to identyczna kopia instrumentu jednak można odnaleźć wiele wspólnych cech. Na pewno są nimi kształty korpusu jak i główki, wygląd i charakterystyka przetworników, mostek, czy w końcu tremolo które znalazło się jedynie w tym modelu. Wraz z gitarą powstał też bas LOTOS.

"Tremar" Hagstrom KENT PB-24-G
hagstrom-vintage-guitars.se
Tremolo SAMBA

główka Hagstrom KENT PB-24-G
hagstrom-vintage-guitars.se

główka SAMBA fot. P.Chudzik ©

Decyzją CPM (Centrala Przemysłu Muzycznego) w 1969r zaprzestano składania modelu SAMBA i LOTOS w Bydgoszczy (BFA) wynikiem czego DEFIL pozostał jedynym zakładem produkującym te modele. Nie było to jakimkolwiek problemem dla zakładu, gdyż od 1968 DEFIL równocześnie z BFA wypuszczał zarówno SAMBĘ jak i LOTOSA na rynek.
Gitary produkowano nieprzerwanie do 1974r. Model SAMBA został zastąpiony modelem JOLA2

  DANE TECHNICZNE

  • Menzura - 628 mm
  • Radius - 220 mm
  • Przetworniki 2 x S
  • 1 x Volume
  • 2 x wyłączniki przetworników, 2 x przełączniki Tone

Specjalne podziękowania dla:

  • Grupy LUNA & AMPLI - za możliwość poznania prawdziwych historii 

  • Jerzego Pulcyna - za sympatyczną rozmowę

  • Jurka za wiedzę

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

DEFIL VINTAGE GUITARS. Copyright 2013 All Rights Reserved Revolution Two Church theme edited by Defil-Vintage