SAMBA - latynoska nazwa, z północnym pochodzeniem i słowiańską duszą
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnYkqDiVtVm0RHTpxGSpWnWNXtXsyuO7QO-sRfo_RtupnsbNgTVuSU_grT-2w4BwF7XEfx6Y_czrgb3PpaV4trTVWlM_lT8unEWmetOs62aDmxYNug1rHvhPMHSK3DQozuP2zYm1Fgvx25/s400/644505_184186258451145_966042840_n.jpg) |
Defil Samba odnowiona przez W. Kardasia |
Te festiwale stworzyły w szarzyźnie PRL nowy młodzieżowy nurt. Młodzi artyści pociągnęli za sobą rówieśników i tej maszyny nie można było już zatrzymać, w każdej szkole, przy każdym zakładzie zaczęły powstawać jak przysłowiowe grzyby po deszczu młodzieżowe zespoły bigbitowe.
Nie inaczej było w Bydgoszczy. Przy tamtejszej Bydgoskiej Fabryce Akordeonów działa zespół TEMPERAMENTY. Jednym z muzyków jest tam Jerzy Pulcyn z którym udało mi się porozmawiać. Tak wspomina tamte czasy.
"... na
przełomie lat 64/65 do Bydgoskiej Fabryki Akordeonów trafiły gitary
KENT (Hagström) i Fender Jazz Bass + Fender Bassman - celem
przeglądu zachodnich wyrobów. Oczywiste było ze my (Temperamenty) jako
zespół przyzakładowy dostaliśmy szanse grania na profesjonalnych
instrumentach. Graliśmy
w 3 gitary i mikrofon na jednym Fenderze Bassman było ciekawie. Dla nas były to złote czasy chyba
jedyni w PRL dysponowaliśmy takim sprzętem. Niezapomniany półfinał
WFMN w Koszalinie gdzie postawiliśmy na estradzie wzmacniacze Fender
Showman (własność Pięciolinii) i nasz Bassman. Komentarz prasowy w
Panoramie Północy ; gdy Temperamenty weszły na estradę ..zapadła
kurtyna dźwięku ....takie to były czasy ..."
![Hagstrom KENT PB-24-G](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiVGmQ4fGobs92V_XxrY6h50uG70wDMuE_yNny3mOwhcb-M-Vc20MjIE5FLz6QSnFW7esxW5ttQJIfakL0H83cSTHJcvJOhLy-lWUeqWxrNXtEbuioUtsAbDsG5pB8_B9_CZVCV-nC1m0sx/s1600/527248_hagstrom_kent_pb24g_fullfront_webb_2_1.jpg) |
Hagstrom KENT PB-24-G
hagstrom-vintage-guitars.se |
"...
z tych gitar najbardziej przypasował KENT ...
i powstała słynna SAMBA i LOTOS bas. Jakoś brakło odwagi przerabiać
Fendera ..."
W 1965 r dokonano "przeglądu" wspomnianej gitary i przygotowano plany które zostały przesłane do DEFIL który miał być odpowiedzialny za przygotowanie części drewnianych. Oficjalnie produkcje rozpoczęto w 1966. Wykonane w DEFILu korpusy oraz gryfy trafiały do BFA celem złożenia z pozostałymi częściami. Jak wspomina p. J.Pulcyn
"... potem graliśmy już tylko na SAMBIE i LOTOSIE celem reklamowania ..."
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjbsjJntKkvnNWXeqVpg65IdzuWxu9ZuHz-g6WmjqlazcLkqHFK8f0mGwBQI4oojB7k8vmGY8SJ2kdK51y04V3rA_rqpXxySPUQXL9vYVK7ck6wUDJoPVWrs7hJjkWwmVA_JL9wt-6JqOaR/s1600/samba+prot.jpg) |
K.Obuchowicz git.Temperamenty z prototypem Samby teren BFA ze zbiorów Jerzego Pulcyna |
|
|
Oczywiście nie była to identyczna kopia instrumentu jednak można odnaleźć wiele wspólnych cech. Na pewno są nimi kształty korpusu jak i główki, wygląd i charakterystyka przetworników, mostek, czy w końcu tremolo które znalazło się jedynie w tym modelu. Wraz z gitarą powstał też bas LOTOS.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhbwxd3Re_HUAZVMt8uiZogPIUMOJgSf2zB_88yAIoPTs0xEguDfwc5C1WT_yfPVyY-HoMjGKoTTX__C6IVhryHJwE3fOYBXlCXDGdvfKqykWXJ8kzvC3rSoh_8acz0iLpRRb9UNQGBVnZ2/s200/hagstrom_tremar_screw_angle_arm_web_300_225.jpg) |
"Tremar" Hagstrom KENT PB-24-G
hagstrom-vintage-guitars.se |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjJGz83k94CYAoOHm8JvGF8ojNA_mIogXtz7l5NTId2XZAF3pvg3c2YEQ9Fl4Lh0IDQ1oAISaJjJET35lglAOkp8q4ZGx8UWwXEGZC8yroLyFFXzDgovF9ea5fZRErAlOvAxPEVnVijWQ5-/s1600/samba+tremolo.jpg) |
Tremolo SAMBA |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjvWT3zQhBTgpaySnDO4Ph_j3_O9j3RkiDB8SZmdZWiaCf0DofbHAzuNS7dQFdAn0uDUyjfc1gFTIbVga2-4A03qBed4MmSfFHFY9ux9i3C0__mEEzmpXWc1PkceQpsFZ0fv3BJGv65qt5B/s1600/kent_headstock_logo_webb_1.jpg) |
główka Hagstrom KENT PB-24-G
hagstrom-vintage-guitars.se |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiCUV89OYyAqOScwnTQgtfFzf4SSImHUuWipnVGGDjCLgks6rVCotU7jfmyxubcMeR9g-G7cElxcLe3AZkCuHMBBOcZdLc0mF7Id_dz9f8_XRU24vIUWTe5wSpXpqDXX0V8vL_IHR2DhkoH/s320/Obraz+177.jpg) |
główka SAMBA fot. P.Chudzik © |
Decyzją CPM (Centrala Przemysłu Muzycznego) w 1969r zaprzestano składania modelu SAMBA i LOTOS w Bydgoszczy (BFA) wynikiem czego DEFIL pozostał jedynym zakładem produkującym te modele. Nie było to jakimkolwiek problemem dla zakładu, gdyż od 1968 DEFIL równocześnie z BFA wypuszczał zarówno SAMBĘ jak i LOTOSA na rynek.
Gitary produkowano nieprzerwanie do 1974r. Model SAMBA został zastąpiony modelem JOLA2
DANE TECHNICZNE
- Menzura - 628 mm
- Radius - 220 mm
- Przetworniki 2 x S
- 1 x Volume
- 2 x wyłączniki przetworników, 2 x przełączniki Tone
Specjalne podziękowania dla:
Grupy LUNA & AMPLI - za możliwość poznania prawdziwych historii
Jerzego Pulcyna - za sympatyczną rozmowę
Jurka za wiedzę